• Pink Floyd Acoustic DuoZahajovací koncert cykluvíce
  • Rekreace za ROHem - putovní Putovní panelová výstavavíce
  • Bratříčku zavírej vrátka - 50 letKoncert k výročí vydání legendární deskyvíce
  • Rekreace za ROHem Výstava v kostele sv.Annyvíce
  • POKÁČKoncert při příležitosti zahájení výstavyvíce
  • Výroční koncert k 17. listopaduZávěrečný koncert k výročí sametové revolucevíce
foto

Doprava před rokem 1989, část 1.

Některé aspekty života v předrevolučním Jablonci se za posledních třicet a více let příliš nezměnily, jiné se proměnily zcela zásadně. Velké rozdíly nenastaly jen v množství a sortimentu obchodů, možnostech cestování nebo počtu zchátralých budov, ale také ve veřejné dopravě.

Městská hromadná doprava – autobusy

Ze všech druhů veřejných dopravních prostředků mají k Jablonci nejblíže asi autobusy. Jejich síť se ve městě začala výrazně rozvíjet až po válce (ještě před ní ale jezdily autobusy například z Janova do Bedřichova a Liberce), protože jablonecké ulice až do konce padesátých let ovládaly tramvaje. Nejpozději po roce 1965 je však plně nahradily autobusy. Proti dnešním 25 linkám byla síť MHD ještě v roce 1985 poměrně štíhlá, jezdila ale ve městě všemi základními směry. Centrální zastávka městské dopravy byla před rokem 1989 na ploše Švermova náměstí a zde začínaly linky č. 3 na Hutě, č. 5 do Jindřichova a č. 7 do Mšena. Ostatní autobusové trasy přes „Švermák“ projížděly – č. 1 z Bedřichova do Rychnova, č. 2 z Žižkova vrchu k Elektropraze, č. 4. z Lukášova do Horního Maxova, č. 8 z Kokonína k Elitextu a č. 9 ze Šumavy k Liazu. Jedinou výjimkou byla linka č. 6, která spojovala Janov nad Nisou s Hraběticemi. Na jistou dobu se objevila také myšlenka, zavést do Jablonce trolejbusy, k tomu ale nedošlo.

Nahlédneme-li do jízdních řádů z roku 1985, všimneme si odlišných názvů některých autobusových zastávek. Na trase linky č. 1 byly nejvýraznější změny názvů všech zastávek v Bedřichově, dále Rudé místo Horního náměstí a Švermovo náměstí místo pozdější Kamenné. Linka č. 2 disponovala mimo jiné zastávkami Gottwaldova (u lékárny) nebo Gottwaldova (Dům politické výchovy) – dnes Podhorská a Podhorská, Vikýř. Na „čtyřce“ jsme v roce 1985 nalezli např. zastávky Rýnovice, Liaz (dnes Rýnovice, Belgická), Zápotockého (Rýnovice, Nová Osada), Roberta Koumara (Mlýnská) nebo Maxov, potraviny (Horní Lučany, pension). Na lince číslo 9 pak fungovala výstupní zastávka Marxova.

Tramvaje

Již zmíněné jablonecké tramvaje ve městě a okolí jezdily do roku 1965. Síť se ale postupně zmenšovala – v roce 1950 například byla na tramvajových tratích zrušena komerční nákladní doprava. Dne 20. února 1959 byla vzhledem ke špatnému technickému stavu trati zrušena linka č. 2 od nádraží přes Mírové náměstí do Jabloneckých Pasek, 31. března 1965 pak sněhová kalamita napomohla k definitivnímu zrušení linky č. 1 z Rychnova do Janova. V provozu tak zůstal již jen jablonecký úsek tramvaje do Liberce.

První část tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem začala být budována v roce 1948, provoz byl zahájen v listopadu 1953 na úseku z Jablonce do Proseče, v roce 1954 byla trať prodloužena do Vratislavic a na konci roku se začalo jezdit již mezi oběma městy. Výrazně jiná proti současnosti byla konečná v Jablonci – tramvaje po Budovatelů pokračovaly kolem lázní na křižovatku

U Zeleného stromu a kolem parku k lázním, kde se napojovaly na svou trasu. V letech 1972–1976 proběhla na lince č. 11 rekonstrukce a od 29. prosince 1976 jezdí tramvaj na dnešní smyčku u Tyršových sadů.

Příště zaostříme na meziměstskou autobusovou dopravu a dopravu automobilovou.....